Samochodowa chłodnica to jeden z najważniejszych elementów konstrukcyjnych każdego pojazdu wyposażonego w silnik spalinowy. Chłodnica odpowiada za odprowadzanie ciepła, zapobiegając przegrzaniu i uszkodzeniu silnika samochodowego. Pomaga w tym jej charakterystyczna budowa – chłodnica składa się z wielu cienkich rurek ułożonych pionowo lub poziomo, przez które przepływa płyn chłodniczy odbierający ciepło z silnika samochodowego.
Chłodnica odgrywa niezwykle ważną rolę w prawidłowym działaniu każdej jednostki napędowej – spalinowej. Zapobiega przegrzewaniu silnika podczas jazdy, jednocześnie minimalizuje ryzyko jego pracy w zbyt niskiej temperaturze. Optymalna temperatura cieczy chłodzącej to 85-90 stopni Celsjusza i za utrzymywanie takiej temperatury odpowiada termostat. Jeśli temperatura rośnie, włącza się wentylator, który pomaga schłodzić ciecz przepływającą przez chłodnicę. Jeśli temperatura cieczy jest zbyt niska, przepływ cieczy przez chłodnicę zostaje zamknięty i w ten sposób temperatura cieczy chłodzącej silnik szybko wzrasta.
Jak każda część samochodowa, również chłodnica z czasem ulega zużyciu. Jeśli jednak będziemy o nią odpowiednio dbali, ta odwdzięczy się dłuższą żywotnością i większą sprawnością działania.
Pierwszą rzeczą, o jakiej powinniśmy pamiętać, jest regularne kontrolowanie poziomu i jakości płynu chłodniczego. Płyn warto wymieniać co 3-4 lata, a jeśli go ubywa, systematycznie dolewać, używając do tego celu wyłącznie wody destylowanej lub specjalnego koncentratu, który zminimalizuje ryzyko zamarzania i rozerwania chłodnicy podczas silnych mrozów. Podczas wizyty u mechanika warto sprawdzić poziom krzepnięcia płynu chłodniczego i jeśli jest taka potrzeba, dolać koncentratu lub wymienić płyn na nowy. Do chłodnicy nie dolewamy zwykłej wody! Woda kranowa sprawi, że w chłodnicy zacznie osadzać się kamień i jej sprawność działania stanie się mniejsza. Woda kranowa przyspiesza również korodowanie metalowych elementów i zawsze może zamarznąć.