W odróżnieniu od okresowej kontroli systemu klimatyzacji, która zwykle polega jedynie na sprawdzeniu ciśnienia czynnika roboczego, wymianie filtra kabinowego i odgrzybieniu układu, kompleksowy serwis klimatyzacji wykonuje się raz na kilka lat i polega on na czyszczeniu całego systemu, na wymianie czynnika roboczego, filtra kabinowego, ewentualnie osuszacza, a także na sprawdzeniu szczelności układu i jeśli jest taka potrzeba, na jego uszczelnieniu.
Kompleksowy serwis układu klimatyzacji jest oczywiście bardziej pracochłonny, a przez to droższy od standardowego serwisu, w związku z czym wielu kierowców stara się odłożyć go w czasie. Można sobie na to pozwolić, gdy korzystamy z nowego lub kilkuletniego auta. W takiej sytuacji zwykle wystarczy podstawowa kontrola i ewentualnie uzupełnienie czynnika roboczego raz w roku. Gdy masz starsze auto lub dopiero kupiłeś używany samochód, warto zdecydować się na kompleksowy serwis klimatyzacji. Dzięki temu sprawdzisz, czy system działa poprawnie, czy jest szczelny i od razu pozbędziesz się znajdujących się w nim zanieczyszczeń – grzybów i pleśni.
Na czym polega kompleksowy serwis układu klimatyzacji w aucie?
- Test elektroniki w samochodach z automatyczną klimatyzacją – to podstawowa czynność, jaką wykonuje się w nowych autach z systemem automatycznego sterowania klimatyzacją. Dzięki podłączeniu do komputera serwisant może w ciągu zaledwie kilku chwil sprawdzić wszelkie błędy sterownika klimatyzacji i w ten sposób odnaleźć źródło ewentualnych problemów z klimatyzacją.
- Wymiana czynnika roboczego – czynnik roboczy ulatnia się z systemu w sposób naturalny i co pewien czas trzeba go uzupełniać. Standardowy roczny ubytek czynnika roboczego to około 10% jego całkowitej objętości. Podczas kompleksowego serwisu odsysa się całość czynnik i mierząc jego objętość, można określić czy w ciągu określonego czasu czynnika nie ubyło zbyt dużo. Jeśli tak, prawdopodobnie w systemie jest jakaś nieszczelność, która sprzyja szybszej utracie czynnika roboczego i mniejszej wydajności działania samochodowej klimatyzacji. Nowoczesne maszyny odsysające czynnik roboczy mają dodatkowo zdolność do wytwarzania próżni w układzie klimatyzacji. Jeśli nie można wytworzyć takiej próżni, serwisant ma pewność, że układ jest nieszczelny. Po opróżnieniu i osuszeniu układu ze starego czynnika roboczego, przy założeniu, że układ jest szczelny, należy go napełnić nowym czynnikiem roboczym. Do czynnika dodawany jest olej, który odpowiada za smarowanie kompresora. Ważne, by dobrać właściwy olej do typu kompresora, jaki znajduje się na wyposażeniu danego modelu auta. Dlatego kompleksowy serwis klimatyzacji powinien być realizowany jedynie w wyspecjalizowanych w tej dziedzinie firmach.
- Kontrola wydajności klimatyzacji – to czynność polegająca na dokładnym zmierzeniu czasu schłodzenia wnętrza auta w określonych warunkach. Mierzy się, o ile stopni obniży się temperatura wewnątrz auta w określonej jednostce czasu lub ile czasu potrzeba na obniżenie temperatury o określoną ilość stopni. W tym celu serwisant umieszcza przy kratce wentylacyjnej auta specjalny termometr, odpala klimatyzację na maksymalną moc i zamyka drzwi samochodu.
- Wymiana filtra kabinowego i czyszczenie układu (odgrzybianie) – to standardowa czynność, która realizowana jest również przy zwykłej, corocznej kontroli serwisowej. Dzięki wymianie filtra na nowy pozbywamy się z wnętrza układu zanieczyszczeń, które mogą przyczyniać się do rozwoju grzybów i pleśni w jego wnętrzu. Poza tym nowy filtr to większa wydajność działania klimatyzacji. Czyszczenie układu to zwykle jego przedmuchiwanie specjalnym preparatem chemicznym, który zabija grzyby i pleśnie albo ozonowanie wnętrza całego samochodu. Ta druga czynność cieszy się coraz większą popularnością ze względu na jej bezpieczeństwo dla środowiska naturalnego i dla samego użytkownika auta. Ozonowanie polega na umieszczeniu we wnętrzu samochodu specjalnego urządzenia wytwarzającego ozon, co pomaga zdezynfekować wnętrze i pozbyć się z auta wszelkich nieprzyjemnych zapachów.
- Wymiana osuszacza – podczas kompleksowego serwisu klimatyzacji warto wymienić osuszacz, czyli element układu odpowiadający za wychwytywanie cząsteczek wody z czynnika roboczego. Osuszacz ma ściśle określoną pojemność i chłonność, i z czasem sprawność jego działania zaczyna spadać. Dlatego co kilka lat należy wymienić go na nowy.
- Uszczelnienie układu – jeśli podczas wymiany czynnika roboczego serwisant stwierdzi nieszczelność systemu, konieczne staje się jego uszczelnienie. Najpierw należy znaleźć samą nieszczelność. Robi się to na trzy sposoby. Sposób numer jeden to poszukiwanie nieszczelności przy pomocy specjalnego czujnika, który reaguje na czynnik roboczy – podobne urządzenia wykorzystuje się m.in. przy kontroli szczelności instalacji LPG. Sposób numer dwa to pokrycie miejsc podejrzanych o nieszczelność specjalną pianką, a następnie wpuszczenie do systemu azotu – w miejscu nieszczelności zaczną pojawiać się pęcherzyki powietrza. Sposób numer trzy to zapełnienie układu gazem z barwnikiem i przyjrzenie się instalacji pod światłem lampy ultrafioletowej. To niezwykle skuteczny i prosty sposób na znalezienie nieszczelności, ale szkodliwy dla kompresora, dlatego takie czynności sprawdzające nie powinny być realizowane zbyt często. Po zlokalizowaniu nieszczelności pozostaje decyzja czy uszkodzony element spawać, czy wymienić na nowy. W przypadku nieszczelności na uszczelkach wystarczy wymienić je na nowe. Czasami wystarczające okazuje się przeczyszczenie i dokręcenie łączenia.
- Płukanie układu – ta czynność wpływa na wydłużenie sprawności działania całego systemu samochodowej klimatyzacji, ale jest dość czasochłonna. Płukanie polega na wprowadzeniu do systemu azotu pod dość dużym ciśnieniem – w ten sposób wydmuchamy z układu różnego rodzaju zabrudzenia i osady. Płukanie można wykonać także przy pomocy samego czynnika, przez stację serwisującą lub specjalnego środka chemicznego o właściwościach czyszczących i dezynfekujących. W tym ostatnim przypadku po płukaniu układ należy jeszcze dokładnie przedmuchać azotem.
- Inne czynności – podczas kompleksowego serwisu układu klimatyzacji można sprawdzić również sprawność działania odpływu wody z parownika. Zapchany odpływ sprawia, że skraplająca się na parowniku woda, pojawia się we wnętrzu auta.