Układ kierowniczy to jeden z najważniejszych elementów każdego pojazdu. Co więcej, jest to element, który ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy. Niestety z uwagi na dziurawe drogi, jest to jeden z elementów technicznych auta, który dość często ulega uszkodzeniu. Jak dbać o układ kierowniczy i jak sprawdzić, czy jest on sprawny? Kiedy zgłosić się o pomoc do mechanika?
Układ kierowniczy – budowa
Układ kierowniczy składa się z dwóch podstawowych elementów, z przekładni i kolumny kierownicy. Kolumna kierownicy to rodzaj wału, który zaczyna się od kierownicy i biegnie w dół, w kierunku komory silnika, gdzie łączy się z przekładnią kierowniczą, która z kolei łączy się z drążkami kierowniczymi. W większości współczesnych pojazdów dodatkowym elementem układu kierowniczego jest układ wspomagania kierownicy. Najczęściej występującymi układami wspierania kierownicy są układy hydrauliczne, hydrauliczno-elektryczne i elektryczne. W pojazdach z napędem na przednią oś – większość dostępnych w tej chwili na rynku samochodów osobowych, spotyka się maglownice, czyli przekładnie zębatkowe, które w stosunku do kolumny kierownicy ułożone są poziomo. W pojazdach z napędem na tylną oś – zwykle samochody starszej generacji, stosowano bardziej skomplikowane przekładnie śrubowo-kulkowe lub ślimakowe. Warto pamiętać, że kolumna kierownicy we współczesnych autach nie jest sztywno połączona z przekładnią kierowniczą i w razie wypadku łamie się, co ma zapewnić większy poziom bezpieczeństwa kierowcy.
Częste usterki
Najczęstszymi awariami układów kierowniczych są usterki przekładni kierowniczej. Tego typu awarie zwykle objawiają się niepokojącymi stukami, a jeśli korzystasz z układu wspomagania, jego awaryjnym działaniem. Przykładowymi usterkami układu kierowniczego może być:
- zużycie lub wyrobienie końcówek drążków kierowniczych,
- zapowietrzony hydrauliczny układ wspomagania kierownicy,
- uszkodzona piasta w przednim kole,
- nieprawidłowy montaż końcówki drążków,
- niewłaściwe naciągnięcie paska napędu pompy,
- uszkodzenie pompy wspomagania,
- zapowietrzenie układu wspomagania.
Przejawami tego typu usterek mogą być luzy na kierownicy, a także dziwne szarpania podczas skręcania samochodem.
Twój niepokój powinny wzbudzić takie objawy jak:
- opór przy skręcaniu w lewą lub prawą stronę,
- opór przy skręcaniu bez względu na kierunek skrętu,
- zacięcia i sporadycznie pojawiające się opory przy manewrowaniu samochodem,
- wyrzucanie oleju ze zbiorniczka w układzie wspomagania kierownicy,
- znoszenie auta w czasie jazdy w lewą lub prawą stronę,
- trudność w skręcaniu – mały promień skręcania,
- bicia na kole kierownicy,
- trudność z odprowadzeniem kierownicy do pozycji wyjściowej,
- świsty i gwizdy,
- szarpanie kierownicą,
- sygnalizacja awarii układu kierowniczego przez zapalenie się lampki ostrzegawczej.
Najprostsze do usunięcia awarie to likwidacja luzów, jakie mogą pojawić się na końcówkach drążków kierowniczych, a także odpowietrzenie układu wspomagania. Najbardziej wymagające są naprawy uszkodzonej przekładni, której naprawa, w zależności od modelu auta, może wymagać nawet demontażu całego silnika. Na szczęście niektóre modele maglownic – przekładni zębatkowych, można poddać regeneracji. Tak czy inaczej, ze względu na pracochłonność naprawy tego elementu, jest to kosztowna usterka, którą jednak musimy usunąć, jeśli chcemy jeździć bezpiecznie i komfortowo.
Jeśli zaobserwujemy niektóre z wymienionych wcześniej objawów, zwłaszcza jeśli zaobserwujemy problemy w działaniu układu wspomagania kierownicy, należy jak najszybciej zgłosić się do doświadczonego mechanika, który zdiagnozuje problem i usunie usterkę. Jazda z uszkodzonym układem kierowniczym jest nie tylko mało komfortowa, ale i niebezpieczna.